logo
logo
zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal informacyjny

Dobra brama garażowa, dobry napęd, czyli energooszczędność

28 lutego 2016
Słowa kluczowe: faac, brama garażowa, brama automatyczna, brama garażowa energooszczędna
Źródło: ShutterStock
Jeżeli garaż znajduje się w bryle domu, to szczególnie trzeba zadbać, by był jak najcieplejszy. Dzięki temu pomieszczenia sąsiadujące z garażem, w których chcemy utrzymać temperaturę powyżej 200C, nie będą się wychładzać.

Im lepiej ocieplony garaż, tym mniejsze będą koszty ogrzewania domu. Ścianę między domem a garażem ociepla się w taki sam sposób, jak pozostałe ściany budynku.

Jednak największe stary ciepła może powodować brama garażowa. Dlatego chcąc korzystać z ciepłego garażu po pierwsze wybierzmy jak najszczelniejszą bramę, a po drugie odpowiedni napęd do niej, by jak najszybciej się otwierała i zamykała.

Szczelność bramy w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Producenci oferują bramy uchylne, segmentowe, rolowane i rozwieralne. Za najbardziej szczelne uważa się bramy rozwieralne ze względu na podobieństwo ich budowy do zwykłych drzwi, jednak ten typ bram jest wypierany przez praktyczniejsze bramy segmentowe. Są one odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszący ich walory użytkowe. Zamontowane na segmentach bramy uszczelki górna i dolna odpowiadają za doszczelnienie nadproża i posadzki, natomiast boczne krawędzie skrzydła bramy mają uszczelki w prowadnicach.

Najlepiej, by brama segmentowa była wykonana z segmentów o grubości co najmniej 40 mm. Powinna też mieć izolację termiczną, np. wypełnienie z pianki poliuretanowej. Natomiast bramy rozwieralne możemy ocieplić samodzielnie – na przykład montując od wewnątrz płytę ze styropianu o grubości kilku centymetrów. Należy pamiętać, iż uszczelki są ważne w przypadku każdego rodzaju bramy i powinny zabezpieczać wszystkie jej krawędzie. Eksperci sugerują, że współczynnik przenikania ciepła U dla przykładowej gotowej bramy garażowej o powierzchni 10 m2 nie powinien przekraczać 1,3 W/m2K.faac, brama garażowa, brama automatyczna, brama garażowa energooszczędna

Drugim czynnikiem wpływającym na zmniejszenie strat ciepła poprzez garaż jest montaż napędu automatycznego. Wybierając napęd zwracajmy uwagę na jego szybkość. – Krótkie cykle otwierania i zamykania skrzydła bramy w znaczący sposób wpływają na przepływ ogrzewanego lub klimatyzowanego powietrza – tłumaczy Piotr Wiśniewski z firmy FAAC Polska.

Przykładem dobrze i szybko działającego napędu jest model FAAC D700HS, który osiąga prędkość około 20 cm/s. W praktyce oznacza to, że otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 metrów zajmuje niecałe 10 sekund. Nie bez znaczenia są również funkcje wpływające na tzw. kulturę pracy napędu, czyli łagodny start i zatrzymanie zautomatyzowanej bramy. Przekłada się to bezpośrednio na mniejsze zużycie mechaniczne zarówno elementów bramy, jak i napędu oraz oszczędność energii (zmniejszenie poboru mocy).

Źródło: Materiały informacyjne firmy FAAC

Porady na co dzień

zbudujmydom.pl
Nowoczesny portal budowlany
Portal zbudujmydom.pl tworzy zespół inżynierów budownictwa, którzy posiadają zarówno podstawy teoretyczne jak i duże doświadczenie praktyczne, zdobyte na budowach w całej Polsce. Część z naszych ekspertów stanowią czynni kierownicy budów, doświadczeni zarówno przy domach jednorodzinnych jak i przy dużych inwestycjach budowlanych. Staramy się w jasny i przejrzysty sposób omawiać cały proces budowlany od fundamentów aż po dach i ostatecznie wykończenie domu. Przedstawiamy również porady związane z kwestiami formalno-prawnymi, aby ułatwić poruszanie się we właściwych przepisach, co wcześniej czy później spotka każdego inwestora.
Korzystając ze strony, akceptujesz naszą politykę prywatności i wyrażasz zgodę na zapisywanie cookies.